تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود

وزیر خارجه آمریکا گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا نمی‌خواهد کنگره تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود.و دفاع آمریکا آمریکا تاکید کردند ماندن در برجام همسو با منافع ملی آمریکاست.
تیلرسون در مصاحبه با "سی‌ان‌ان" گفت: با نظر وزیر دفاع موافقم که گفت ماندن در توافق هسته‌ای با منافع امنیت ملی ما همسو است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور هم همین عقیده را دارد.
وزیر امور خارجه آمریکا در همین ارتباط از احتمال تلاش برای ارائه یک توافق ثانویه به جای توافق هسته‌ای فعلی با ایران خبر داد و افزود: ما حقیقتا به توافقی نیاز داریم که گستره بیشتری از تهدیدات از جانب ایران را شامل شود.
تیلرسون گفته که اصلاح ایرادات برجام ممکن است از طریق یک توافق ثانویه صورت گیرد، نه با تغییر در مفاد برجام.


نیکی هیلی: در توافق هسته‌ای می‌مانیم
نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: من فکر می‌کنم که شاهد ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای باشیم و معتقدم که این توافق با اقدامات رئیس‌جمهور تقویت خواهد شد.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی نیوز در پاسخ سئوالی درباره رویکرد وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای به نفع امنیت ملی این کشور است و اظهارات ژنرال دانفورد که می‌گوید ایران به توافق پایبند است، گفت: وقتی شما درباره پایبندی صحبت می‌کنید آنها اشتباه نمی‌کنند. پایبندی به توافقی که بین‌المللی است، آنچه ما درباره‌اش صحبت می‌کنیم درباره فاکتورهایی است که به قوانین آمریکا باز می‌گردد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، گفت: من فکر می‌کنم که شاهد ماندن ما در توافق باشید چرا که امیدواریم بتوانیم وضعیت را بهبود بخشیم. هدف‌مان هم همین است از این رو در توافق هستیم تا ببینیم چطور می‌توانیم وضعیت را بهتر کنیم به گونه‌ای مردم آمریکا بیشتر احساس امنیت کنند. من معتقدم که این توافق با اقدامات رئیس‌جمهور تقویت خواهد شد.
* وزارت خزانه‌داری آمریکا؛سپاه سازمان تروریستی معرفی نشده است
در همین حال خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده وزارت خارجه، سپاه پاسداران را به عنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی نکرده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در وبگاه خود، در توضیح اقدامات تازه‌ای که علیه سپاه پاسداران صورت گرفته است، به سئوالات رایج در این خصوص، پاسخ داد. از خزانه‌داری آمریکا سئوال شد با توجه به اینکه سپاه پاسداران از قبل نیز تحت تحریم بوده است، با موضع گیری تازه علیه آن، چه چیزی تغییر می‌کند؟
خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: بله، سپاه براساس فرمان اجرایی 13382(مربوط به تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی)، فرمان اجرایی 13553 (مربوط به تخلفات حقوق بشری)، و 13606 (مربوط به تخلفات حقوق بشری در ایران و سوریه با استفاده از فناوری اطلاعات) نیز تحت تحریم قرار دارد و افرادی که در برخی فعالیت‌های خاص با مشارکت سپاه حضور دارند هم ممکن است با تحریم‌های ثانویه مواجه شوند. اقدام اخیر در معرفی سپاه تحت فرمان اجرایی 13224و براساس اختیارات ما در حوزه مقابله با تروریسم، پیامدهای بیشتری را متوجه سپاه می‌کند و دامنه برخی فعالیت‌های آن را محدود می‌کند. افرادی که بر اساس فرمان اجرایی 13224 که اکنون شامل سپاه پاسداران است، معرفی شده اند، ممکن نیست بر اساس «قانون اختیارات اقتصادی اضطراری»، بتوانند از معافیت‌های موسوم به «معافیت‌های بِرمَن» استفاده کنند.
در سئوال دیگری آمده است: با توجه به انتشار برخی گزارش‌ها، آیا سپاه به عنوان سازمانی تروریستی معرفی شده است؟
خزانه‌داری آمریکا پاسخ می‌دهد: «خیر وزارت خارجه(آمریکا)، سپاه پاسداران را به عنوان اف تی او (سازمان تروریستی خارجی) معرفی نکرده است.
* وزیر دارایی فرانسه: پاریس از برجام حمایت می‌کند
وزیر دارایی فرانسه هم با تاکید بر لزوم و حمایت دولت این کشور از پابرجا ماندن توافق برجام، از عزم جدی دولت متبوع خود برای توسعه روابط اقتصادی با ایران خبر داد. برونو لومیر با پر اهمیت داشتن توافق هسته‌ای برجام، پایبندی به آن را مهم خواند.
* تاکید مجدد ترزا می‌و آنگلا مرکل بر پایبندی کشورشان به برجام
ترزا می‌نخست‌وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز دیروز در گفتگوی تلفنی بر تعهد کشورشان به توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردند.
سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت که در این مکالمه تلفنی آنها همچنین گفتند که جامعه جهانی باید اقدامات خود را برای مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه ادامه دهد و راه‌هایی را برای برطرف کردن نگرانی‌ از برنامه موشکی بالستیک ایران در نظر بگیرد.
فرانسه، انگلیس و آلمان جمعه گذشته هم در بیانیه‌ای مشترک بر پایبندی خود به برجام و اجرای کامل آن از سوی همه طرف‌ها تاکید کرده و تصریح کردند که این توافق با منافع امنیت ملی آن‌ها همسو است.
* معاون پیشین سیا: تصمیم ترامپ، اعتبار آمریکا را از بین می‌برد
معاون پیشین سازمان سیا هم گفت که تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اعتبار آمریکا را از بین خواهد برد.
جان مک لافلین در واکنش به سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که در آن گفت که پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نمی‌کند در پیامی توییتری نوشت: سخنرانی درباره ایران – یکی از بدترین تصمیمات ترامپ بود که تندروهای ایران را تقویت، متحدان را متفرق می‌کند، اعتبار آمریکا را از بین می‌برد، کنگره را آشفته می‌کند و هدیه‌ای به روسیه است.
معاون پیشین سیا همچنین در پیامی دیگر نوشت: ترامپ می‌تواند بدون دست زدن به توافق هسته‌ای به موضوع آزمایش‌های موشکی ایران و چیزهای دیگر رسیدگی کند.
* سفیر دانمارک در تهران: دانمارک حامی و متعهد به برجام است
سفیر دانمارک در تهران با تاکید براینکه کشورش حامی و متعهد به برجام است، گفت: کشورهای اتحادیه اروپا براساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واقفند که جمهوری اسلامی ایران بطور کامل بر سر عهد و پیمان خود در برجام است.
دنی عنان افزود: سخنان و حرف‌های ترامپ مبنی بر حمایت نکردن از برجام ما را غافلگیر کرد.
وی گفت: دانمارک و کشورهای اتحادیه اروپا واقف‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشت بار اعلام کرده ایران به طور کامل بر سر عهد و پیمان خود در برجام است.
وی ادامه داد: قول می‌دهیم تمامی تعهد و پایبندی و حمایت خود را از ایران داشته باشیم و همچنان به حمایت خود از برجام که فایده‌های زیادی دارد، ادامه می‌دهیم.
سفیر دانمارک در تهران اظهار داشت: به عنوان کشور عضو اتحادیه اروپا مزایای این پیمان را به آمریکایی‌ها عنوان و اشتباهشان را گوشزد می‌کنیم.
* تحلیلگر لبنانی: ترامپ تسلیم کارتل‌ها و لابی‌های فشار شده است
در همین حال «جورج قرم» اندیشمند و تحلیلگر لبنانی تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام را بازگشت آمریکا به دوران «جورج بوش» پسر و نو محافظه کاران دانست و گفت که او تسلیم کارتل‌ها و لابی‌های فشار شده است.
جورج قرم گفت که ترامپ از شعارهای انتخاباتی‌اش در حوزه سیاست خارجی که به نوعی مخالف مداخله گرایی بود فاصله گرفته و به سمت سیاست‌های شبیه دوره جورج بوش پسر حرکت کرده است. وی احتمال وقوع جنگ بین آمریکا و ایران را به دلیل توان بالای دفاعی و هجومی ایران بعید دانست. او در عین حال معتقد است که نباید به موضع گیری‌های اروپا در قبال برجام چندان دل خوش کرد.
* واکنش رسانه‌های انگلیس به مواضع ضدبرجامی ترامپ
سخنرانی ضد ایرانی و ضدبرجامی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بلافاصله از سوی دفتر نخست وزیری، وزارت خارجه، شخصیت‌های سیاسی، نهادهای مدنی و رسانه‌های انگلیسی رد شد.
روزنامه گاردین با انتشار گزارشی تحت عنوان " ترامپ به دلیل محکوم کردن برجام، آمریکا را در معرض اتهام بازیگری سرکش قرار داده است " نوشت: اگر آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه تهران اعمال کند، خود را منزوی خواهد کرد و قادر به محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود.
این روزنامه به نقل از "جیمز اکتون" عضو موسسه صلح بین‌المللی افزود: ایران به تدابیر سخت‌گیرانه و یک‌جانبه آمریکا تن نخواهد داد؛ بدین ترتیب واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع و خود را منزوی خواهد کرد. از این منظر آمریکا به دلیل شکست برجام از سوی دنیا مقصر شناخته خواهد شد و سایر کشورها برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران با واشنگتن همکاری نخواهند کرد.
روزنامه تایمز نیز با انتشار دو گزارش جداگانه در رابطه با سخنرانی ضد برجامی ترامپ نوشت: دونالد ترامپ تاکنون دو بار برجام را تائید کرده اما این بار تصمیم گرفت تا چنین اقدامی را صورت ندهد. مقامات کاخ سفید طی هفته‌های اخیر تلاش کردند تا راهی را پیدا کنند که ترامپ از برجام خارج نشود.
این روزنامه انگلیسی افزود: منتقدان برجام بر این باورند که این توافق دسترسی ایران به توانمندی هسته‌ای را تا مدت مشخصی محدود می‌کند و پس‌ازآن ایران قادر خواهد بود تا به برنامه غنی‌سازی‌اش ادامه دهد. اما مدافعان برجام می‌گویند که عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای مشمول محدودیت زمانی نخواهد بود. به‌هرروی پیمان‌شکنی آمریکا از توافق هسته‌ای سبب خواهد شد تا تلاش‌ها برای مهار برنامه هسته‌ای کره شمالی به نتیجه نرسد.
این روزنامه انگلیسی همچنین در گزارش دیگری در قالب پرسش و پاسخ نوشت: دونالد ترامپ اذعان کرد که ایران به لحاظ فنی به برجام پایبند بوده است. اما او با این ادعا که ایران به آزمایش‌های موشکی بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد ادامه می‌دهد، گلایه‌مند‌است.
این روزنامه انگلیسی افزود:ترامپ برجام را پاره نکرده است چون متحدان آمریکا می‌گویند که آن‌ها نیز طرف دیگر برجام و بر این باورند که این توافق برنامه هسته‌ای ایران را محدود است.
نشریه ایندیپندنت نیز در چندین یادداشت سخنرانی ضد ایرانی ترامپ و واکنش رئیس‌جمهوری ایران را مورداشاره قرارداد.
این نشریه انگلیسی در یکی از مقالات خود نوشت: تنها طی دو روز ترامپ در اوباماکر و برجام شر به پا کرد. اگر هر دو مساله به فاجعه بینجامد، او مقصر خواهد بود.
شبکه‌های خبری بی.بی.سی و اسکای نیوز نیز در گزارش‌های مختلفی، با نگاهی انتقادی به اظهارات ترامپ، تاکید کردند که ایران تاکنون به برجام پایبند بوده و از این منظر سایر طرف‌های برجام خواهان تداوم این معاهده بین‌المللی هستند.
بی.بی.سی در گزارشی عنوان کرد: ترامپ در اقدام جدید خود، فهرست تهدیدهای خاورمیانه را بازنویسی کرده و ایران جای داعش را به‌عنوان دشمن شماره یک آمریکا گرفته است. این دیدگاهی است که از سوی حامیان آمریکا در منطقه ازجمله رژیم اسرائیل و کشورهای عرب منطقه مشترک است.آن‌ها از تمرکز واشنگتن بر توافق هسته‌ای با ایران در زمان اوباما متاثربودند و مانند ترامپ خواهان تغییر این سیاست هستند.
* جانسون بر حمایت انگلیس از برجام تاکید کرد
بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس هم در گفت و گوی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان حمایت بریتانیا از برجام را مورد تاکید قرار داد.
در دومین تماس تلفنی وزیران امور خارجه ایران و انگلیس در روزهای اخیر، بوریس جانسون حمایت بریتانیا از برجام را مورد تاکید قرار داد و خواستار پایبندی همه طرف‌ها به این توافق شد.
نخستین گفت و گوی تلفنی جانسون با ظریف سه شنبه هفته گذشته صورت گرفت.
*حمایت صدراعظم و وزیرامور خارجه اتریش از برجام
صدر اعظم و وزیر امور خارجه اتریش دو رقیب اصلی در انتخابات پارلمانی این کشور، در آستانه برگزاری این انتخابات، با حمایت از برجام موضع خود را در باره این مساله مهم بین‌المللی اعلام کردند.
روزنامه "دی پرسه" نوشت: "کریستین کرن" صدر اعظم اتریش از حزب سوسیال دموکرات همزمان با مخالفتهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با توافق هسته‌ای (برجام)، در یک گفتگوی مطبوعاتی تاکید کرد "توافق هسته‌ای با ایران یکی از پایه‌های مهم ثبات در خاورمیانه است".
کرن تاکید کرد: تا کنون این توافق مثمر ثمر بوده و تعهدات انجام شده است و به گمان من لازم است که به تعامل مسالمت آمیز بر اساس این توافق ادامه دهیم.
صدر اعظم اتریش خاطرنشان کرد که با سایر روسای دولتهای اروپایی در این زمینه گفت وگو و رایزنی کرده است.
سباستین کورتز وزیر امور خارجه و رئیس حزب محافظه کار "مردم" اتریش نیز تاکید کرد "توافق هسته‌ای که اینجا (در وین) به دست آمد، توافق خوبی است و اگر آن را مورد تردید قرار دهیم روابط با ایران و کل منطقه دچار بی‌ثباتی می‌شود و من اعتقادی به این کار ندارم.
سایر اخبار این روزنامه
تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود ماجراجویی بارزانی کرکوک را به جنگ نزدیک می‌کند گروهی از روانشناسان آمریکایی خواستار برکناری ترامپ شدند کشف انبار بزرگ جنگ افزارهای آمریکایی و اسراییلی داعش در سوریه دکتر ظریف: مشکل ترامپ نداشتن استراتژی است رئیس سازمان انرژی اتمی: در صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم تیلرسون: رئیس جمهوری آمریکا نمی خواهد کنگره تحریم هایی را علیه ایران وضع کند که باعث لغو برجام شود تاکید نهادهای اقتصادی بین‌المللی بر تداوم همکاری‌های پسابرجامی با ایران قاضی‌زاده هاشمی در مراسم روز جهانی غذا: وزارت بهداشت درباره سلامت مردم، اهل مسامحه نیست صادقانه با مردم معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری خبر داد آیین نامه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان در دستور کار دولت معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد: تنها90 دستگاه اجرایی به سامانه انتشار آزاد اطلاعات متصل شده اند در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق 1404 تصویب شد عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: شهرداری تهران با تورم شدید نیرو روبروست